Gala der natuur op Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Bram Blom - WaarBenJij.nu Gala der natuur op Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Bram Blom - WaarBenJij.nu

Gala der natuur op Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Bram

18 December 2012 | Ecuador, Galapagos Islands

Aangekomen op Galapagos stond de bolle gids me al op te wachten. Deze op een Galapagos schildpad lijkende man zou mijn gids zijn voor de komende 5 dagen. De crew bestond verder uit 5 andere Ecuadorianen, mijn mede-toeristen waren 3 Zwitsers en 2 Australiers van om en nabij mijn leeftijd, prima dus! Het bijzondere aan de Galapagos eilanden is dat de dieren niet bang zijn voor mensen. Zelfs dieren die op het vaste land op 100 meter van mensen blijven, kun je hier bijna aanraken, heel gaaf om deze dieren van zo dichtbij mee te maken!

De dagen bestaan uit varen, snorkelen (twee keer per dag) en eten, veel en lekker eten! Aangezien het te ver gaat om elke dag precies te beschrijven volgen hier enkele hoogtepunten.
• De blue feeted boobies die zichzelf in het water torperderen om te vissen met een snelheid waar je bang van wordt. Eenmaal tijdens het snorkelen vanuit het water gezien en dat is een hele aparte ervaring.
• De vele leguanen en hagedissen, het zijn er zo veel dat je er af en toe over struikelt.
• De gekleurde tropsche vissen waarbij de schutkleuren geweldig zijn maar ook de fluorescerende vissen met getuite paarse lippen zijn prachtig om te zien.
• Wandeling over een van de lavaeilanden warabij je helemaal kon verdwijnen in een soort batcave (waar is Robin als je hem nodig hebt?!?).
• De grote zeeschilpadden die vrij vaak aan het paren zijn. Grappig hierbij is dat de mannentjes in rij klaar staan om de vrouw te bespringen, net zoals wij mannen doen in een bar met mooie dames, alleen dan nog iets nadrukkelijker...
• De twee schilpadden die aan het rondzwemmen waren en die ik zelfs heb aangeraakt waren helemaal super. Deze prachtige beesten moeten af en toe naar adem happen en 1 keer deed hij dit op 20 centimeter van mijn hoofd, als ik had gewild had ik hem een kus kunnen geven, zo apart om mee te maken.
• De penguin die ik op een rots zag en me vanaf een meter aankeek en vervolgens bedacht, heyyy ik ga ff met hem spelen was te maf om mee te maken.
• De zeeleeuwen die op je gesnorkel afkomen en vervolgens om je heen gaan zwemmen.
• De manterreys die uit het water springen, soms zelfs 2 meter hoog!
• Maar de manterrey die ik het water zag was misschien wel het hoogtepunt van de trip. Zo¨n beest heeft een breedte van circa 3 meter en bewegen zich zeer gracieus voort. Ik ben als een malle achter hem aan gaan zwemmen, ik kon dit 100 meter volhouden op volle kracht maar daarna heb ik hem vaarwel moeten zeggen maar wát een beest!!!
• De ghostcrabs zijn erg grappig, zodra je dichterbij komt, schieten ze in hun holletje. Er is maar 1 manier om ze van heel dichtbij te zien en dat is midden in een mijnenveld van ghostcrab holletjes gaan zitten, je niet veroeren en na enkele minuten komen ze dan heel voorzichtig uit hun holletje gekropen.
• De Galapagos hawk kan je bijna aanraken aangezien ze heel erg nieuwsgierig zijn, gelukkig bijten ze niet want hun snavels zien er gevaarlijk uit!
• Tijdens mijn laatste snorkeltocht kwam ik nog even een haai van een kleine 2 meter tegen, gelukkig zijn ze niet gevaarlijk voor mensen maar om Jaws in levende lijve te zien is heel apart...alleen de muziek ontbreekt.
• Schildpad Super Diego die me aan loopt te staren vanaf 20 centimeter. Hij heet zo omdat hij in tegenstelling tot wijlen Lonesome George WEL graag andere schilpadden bevrucht. Hij is zelfs zo dol op sex dat ie een paar mannen heeft proberen te verkrachten!
Al met al heb ik er weer wat nieuwe favoriete dieren bij.
Qua vogels: De blue feeted boobies, en ja deze hebben echt hele blauwe voeten!
Qua vissen: Hoogtepunt qua vissen was voor mij een vis in de vorm van een volleybal en de kleur van een limoen...fantastisch!
Qua waterdieren: de manterrey, deze rog is van ongekende grootte (span is ongeveer 3 meter) en schoonheid en beweegt zich zo makkeljk en mooi voort, een genot om naast te zwemmen!
Qua zoogdieren: de zeeschildpad, ook dit dier beweegt zich zo makkelijk voort en alleen al die kop van ze is zo grappig dat je zelfs onder water een glimlach niet kunt onderdrukken als je ze tegenkomt.

Kortom een trip om nooit meer te vergeten, gelukkig heb ik elke dag zo¨n 100 fotos genomen dus dat zal me wel helpen om de vele mooie ervaringen te onthouden.
Na deze overweldigende natuur is het tijd voor kerst

  • 19 December 2012 - 00:09

    Jos:

    Galapagos is helemaal het einde! Hoop je snel te spreken...
    Laatst ging het helaas mis...balen!!
    Plezier! Groeten

  • 19 December 2012 - 00:11

    Patti:

    Mooi om te lezen, Bram! Jij moet wel een fantastisch verblijf hebben daar in Zuid-Amerika! Al die foto's op Facebook, prachtig! Wat zijn je plannen verder eigenlijk? En waar is de liefde van je leven op dit moment?! :-) Groeten, Patti

  • 19 December 2012 - 00:31

    Bram Blom:

    @Jos ja idd jammer ik had kleine Theijn en jullie uiteraard graag willen zien, ondanks alle mooie dingen mis ik jullie natuurlijk, zeg dat maar tegen die kleine!!!
    @Patti de liefde van mijn leven is in Bogota, Colombia en ik bezoek haar en haar familie tijdens kerst ;)

  • 19 December 2012 - 05:27

    Manda:

    Wauw!!! Geweldig verhaal en prachtige foto's!!!! Mooi hoor! Geniet van de feestdagen!

  • 19 December 2012 - 10:01

    El Facco:

    Sjezus man, ziet er weer erg mooi uit!!! En ja, eens: die blue feeted boobies-vogel ziet eruit als een briljante verschijning :). Misschien business opportunity om die te gaan exporteren??? Amice, enjoy to the max!!! Laat me ff weten als je weer op skype bent. Groet (ook van de vrouw), Valkema

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Actief sinds 22 Jan. 2011
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 54706

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2012 - 12 September 2013

Bessem is back in Zuid Amerika!!!

08 Februari 2011 - 13 Juni 2011

Bessem in Brasil

Landen bezocht: